28 June 2011

Perkembangan Bayi - 3 Bulan

alhamdulillah skrg aku berada di akhir bulan 1st trimester..kandungan sudah mencecah 12 minggu..skrg nie aku byk mencari info2 kt internet mahupun di majalah/buku..aku pun byk juga bertanya kt akak2 senior yg dh ada 3-4 org anak..ialah masing2 ade pengalaman tersendiri..mana yg elok kita jdkan teladan...semlm aku sempat membeli majalah Pa & Ma edisi Julai..skrg bulan2 mmg tuh je majalah yg menjadi bahan bacaan aku..penuh dengan info..tp yg geram bila tgk anak2 yg comel2 dlm majalah tuh...

meh kita sharing2 info yg aku dh search...

Perkembangan janin pada minggu ke-12 ialah:
  • Muka bayi anda lebih mirip rupa manusia,
  • Panjangnya dari mercu kepala ke punggung lebih kurang 2 inci / 5.5 sentimeter
  • Beratnya kurang sedikit dari setengah auns / 14 gram.
  • Matanya, yang pada mulanya muncul di sisi kepala, telah berganjak dan lebih rapat.
  • Telinga hampir sampai ke posisi normal di sisi kepala.
  • Hati mengeluarkan hempedu dan ginjal mengalirkan kencing ke dalam pundi kencing
  • Sel-sel saraf fetus sedang giat membiak dan sinaps-sinaps (penghubung saraf dalam otak anda) sedang terbina.
  • Fetus telah memperolehi lebih banyak refleks: jari tutup jika tapak tangan disentuh, jari kaki bergulung ke bawah jika tapak kaki disentuh dan jika disentuh kelopak mata, otot mata akan menggenggam.

nie rupa baby kalau kita scan waktu dah 12minggu..sumber dr baby2see.com




nie plak dr sumber babycenter.com


No comments:

Post a Comment